onsdag 29 juli 2015

Ridpass på banan

Idag red jag Fiffi på banan även fast jag inte tänkt rida där på några månader. Dock så har jag upptäckt under alla uteritter den senaste tiden, att det fanns behov av att kunna träna i en paddock för att ordna med lite finlir. Så det blev det nu.
 
Problemen jag har haft under uteritterna är att jag knappt fått stopp på henne samt att övergångarna mellan trav-skritt samt galopp-trav ej fungerat. Sedan hade jag heller inte lyckats få in henne i vänster galopp, så jag ville se så att det fortfarande gick. Så det tränade jag lite på banan idag då. Först skrittade vi ett tag och värmde upp och jag fokuserade mycket på att hon skulle gå i form i skritten. Det gick över förväntan och hon tjafsade lite, men mindre än vad hon brukar. Sedan travade och galopperade vi lite också, och jag är bara såå nöjd då hon gick i lugn takt i alla gångarter, galopperade i båda varven och gjorde övergångarna riktigt bra med tanke på hennes låga utbildningsnivå för tillfället. Så det var ett riktigt bra pass! Hädanefter kommer jag nog ändra min planering på att endast rida ut i skogen osv och istället lägga in i alla fall minst ett pass i veckan på ridbanan för att kunna checka av henne där också.
 
 
Bild från första gången jag red på Fiffi utan att någon ledde runt oss :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar