onsdag 22 juli 2015

Att komma på vad man ska äta

Alltså, jag kan bli så himla trött på att alltid behöva komma på vad man ska äta varje dag! Är det någon som inte känner igen sig liksom?
 
Jag började för ett tag sen med att skriva matlista för två veckor i taget, och sedan skriva en inköpslista varje helg då vi åkte och veckohandlade för en vecka i taget, ifall att det blev någon ändring på maten samt för att få fräscha råvaror. Det som jag har problem med gällande matlistorna är att vi glömmer bort! Vi höll det där i ca två veckor innan vi kom tillbaka i gamla mönster. Detta då vi blev bortbjudna på mat hos andra och var iväg på andra upptåg... Sen så är det ju ganska jobbigt att sitta och behöva komma på flera olika maträtter för några veckor, för när man väl hade kört de där två veckorna så skulle man ju skriva matlista för ytterligare två veckor, och man vill ju inte äta en viss rätt för ofta! Vilket I-landproblem det är egentligen, men det tar så mycket energi från mig.

Det bästa som jag kan göra egentligen är ju att börja med matlistorna igen och verkligen försöka hålla oss till det därefter (nån gång kan man väl ändra maträtt om man känner för det, men inte för ofta). Det skulle ju vara det bästa. Behöver bara ha lite motivation till att påbörja mitt planerande.. Samtidigt så blir det ju mycket smidigare med att veta vad man behöver ha hemma för en tid framöver, så att man kan veckohandla, och inte behöva åka till affären varje dag liksom.
 
Jag vet inte, var bara tvungen att skriva av mig lite, för jag tycker verkligen att det är riktigt jobbigt med den eviga matfrågan! Och inte blir det bättre av att min kära sambo inte brukar hjälpa till så mycket med planeringen. Eller rättare sagt, han hjälper inte till alls..
 
Nej, nu ska jag sätta mig och göra ordentliga matlistor! Och inköpslistor. Det kommer nog ta upp hela kvällen, så hörs imorgon igen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar