lördag 25 juli 2015

Att ha koll på sina utgifter

Jag och D har den senaste månaden sparat alla kvitton från olika inköp och lagt de i en låda, för att kunna se exakt vad alla pengar går till under en månad. Det är så svårt att sitta och kolla på bankens sida, då man ser var man handlat, men inte vad, varpå vi valde att göra detta för att se var man eventuellt kan spara in pengar. Så alldeles nyss satt jag och gick igenom alla kvitton och räknade ut vart pengarna tagit vägen.
 
Det positiva med denna månaden, som jag märkte, var att vi har handlat för en betydligt mindre summa jämfört med vad vi sett på våra utgifter tidigare (trots att detta var första gången vi sparade alla kvitton). Tidigare har vi kunnat se att vi lagt ut ungefär 6-8000 kronor i månaden endast på mat och andra livsmedel, medans det denna månad blev en totalsumma på nästan exakt 4000 kronor. Det känns mer överkomligt och ok. Dock, något jag inte tycker var lika bra, var att av de 4000 kronorna så gick 1000 kronor åt till läsk och godis... Så där hittade jag en punkt där vi kan vara mer återhållsamma. Mer då? Ca 500 kronor gick till kläder, 500 kronor till mat ute (restaurang, Mc-Donalds etc.), 500 kronor till övrigt, 300 kronor till hälsa och lite så. Enligt mig, och D, så var alla kostnader helt normala och inget vi behöver ändra på. Men som vi märkte så hade vi varit mycket bättre denna månad än tidigare månader.


Jag tror att det kan bero på att vi nu har fått Kevin och har kommit in i ett annat tänk och en annan livsstil därmed. Sen att jag var vääldigt sugen på en massa godis och frukt och ville ha massor varje dag när jag var gravid, hjälpte nog till att höja summan. Tidigare åt vi mycket mer snabbmat också, något som vi faktiskt har blivit mycket bättre på nu :)
 
Hädanefter kommer vi inte att spara kvitton för att kontrollera vart pengarna tar vägen, om vi inte känner att vi får väldigt höga kostnader igen så att säga.. Men det var väldigt lärorikt att göra detta, och man får verkligen en större förståelse för vad man gör med alla sina pengar. Så det är ett tips till alla som har funderingar över sin ekonomi - spara alla era kvitton i en månad och räkna sedan ut var allt tar vägen. Därefter kan ni se vart man kan göra ändringar eller besparingar osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar